Tur i oturen...
eller "Man måste ju åka på Sommarmötet"
Det hela började den 24 april 2013.
Redaktör Becker skulle komma över för att hans Normale behövde lite tändningsservice.
Vi hade sedan något år tillbaka diskuterat  hit & dit om varför växellådan i Normalen "lät konstigt".
Via olika angreppsvinklar försökte vi att fastställa orsaken till missljuden.
En mängd olika åtgärder vidtogs som t ex byta av olja till en olja av bättre kvalitet, tjockare oljor, dyrare oljor.
Men dylika åtgärder kan i bästa fall bara få missljuden att bli mindre hörbara.
Differentialen kollades upp efter råd från olika håll men den befanns vara i god kondition, 
likaså drivaxlarna & dess knutkors.

Normalen anlände & vi började med att ta en provtur på landsvägen för att lyssna på oljudet som visade sig vara ett 
ganska vagt ljud som bara hördes vid gaspådrag & som genst försvann då man lättade på gasen.
Någon som inte visste att ljudet fanns där skulle förmodligen inte höra det direkt.
Ljudet var rytmiskt med låg frekvens som inte stämde med hjulvarvet.....
Nåja tillbaka till garagenedfarten där en ny fördelare monterades.
Efter avslutad tändningsservice lyftes framvagnen upp med garagedomkraft & pallbockar 
ställdes under nedre bärarmarna så lång ut som möjligt så att drivaxlarna skulle ligga i 
en någotsånär normal position.
Hjul snurrades på ett i taget & då skall om differentialen är ok, det andra hjlulet snurra åt motsatt håll, 
snurrar de båda åt samma håll är diffen inte bra.
Innerknutar kändes på, knutkors gloddes på, medbringarna som innerknutarna är bultade till kontrollerades 
så att de inte rörde sig utåt/inåt men allt verkade ok.
Då allt verkade OK så påbörjar Redaktör Becker sin resa hem med Normalen....
Bara 5-10 minuter senare kommer han tillbaka & säger "nu låter det riktigt illa om växellådan"
Ut på en försiktig provkörning igen då. Och mycket riktigt, det som förut bara var ett vagt oljud 
är nu ett högst påtagligt hårt knaclkande oljud.
Jag törs bara köra en kort bit innan jag vänder om tillbaka till Klockarevägen 3.
Där provar vi att backa & det låter illa då åxå.
Jag säger då till Redatör Becker att om detta vore min bil & om jag hade lika långt att åka 
hem med den som du har så skulle jag inte göra det, detta kan mycket väl sluta med total KATASTROF.
Redaktören hade ju oroat sig över det mystiska oljudet i lådan sedan minst ett år tillbaka så när en chans att köpa en 
låda i bra skick helt plötsligt dök upp i hans egen hemtrakt så slog han till. Med tanke på vad som just hänt så var det klokt gjort.
Problemen var flera dock. Den bra växellådan fanns ju hemma hos redaktören & vem skulle utföra bytet.
Lite logistgikproblem blev det här nu då.
Undetecknad har ju vid denna tidpunkt på året väldigt mycket att göra & brukar inte vara så lätt att övertala till 
att åtaga sig sådana här för ryggen påfrestande arbeten.
Jag lät mig dock övertalas (vad skulle man annars göra) att utföra byte av växellåda.
Det är ju trots allt viktigt att redaktören som enligt min åsikt har det allra viktigaste uppdraget i 
B11 Klubben kan ta sig till årets stora klubbevenemang i egen B11. 
Han skall ju samla in intrycken från mötet, bilder skall tas, personer skall intervjuas så att fina artiklar kan 
skrivas & publiceras i B11 Bladet som faktiskt är det som de flesta medlemmar har störst glädje & nytta av.
Så jag tänkte att jag får väl hjälpa till med detta då...
Redaktören fick låna min Berlingo så han kunde ta sig hem & hämta den fina växellådan för 
att återvända dagen därpå vilket åxå skedde.
Jag sade att det fixar sig nog i tid till sommarmötet i alla fall. Jag har dock inte tid att jobba 
med detta hela tiden men när jag har några timmar över skall jag ägna dem åt detta. 
Så nu var mins fritidsproblem lösta för den närmaste tiden.

Efter att ha lånat upp en motorlyftkran kunde arbetet sätta igång.

Har man gjort detta arbete förut så är det egentligen inte så svårt.
Det består i att montera bort allt som sitter i vägen & som är anslutet till motor & växellåda.

Ibland regnade det & då fick arbetet avbrytas.

Ibland var det mörkt men med hjälp av halogenstrålkastare kan man jobba litet ändå...

Beslutade att inte demontera kopplingshuset utan bara själva växellådan då det skulle bli mindre ansträngande för min stackars rygg...


På bilderna ovan ser ni vad jag inte helt överraskande fann därinuti.

Detta hittades i botten på differentialhuset. 
Abrutna drevtänder med denna oregelbundna struktur visar att brottet beror på långvarig skadlig påverkan.
Detta beror ofta på att muttern som sitter längst fram på pinjongaxeln & som skall 
vara hårt fastdragen & låst med låsbleck har suttit löst.
Detta leder till en felaktig & diffus träffbild  på pinjongdrevets  & kronhjulets tänder.
Se video HÄR
De ytorna är inte många kvadratmillimeter & trycket på dessa ytor blir väldigt stort när kraften från 
motorn med dess tunga svänghjul skall överföras till drivhjulen.
Olja som klarar dessa stora tryck är då av avgörande vikt. Även renheten i oljan är avgörande.
Små oreneheter i oljan bryter den oljefilm som skall skydda ytorna & skadorna blir små repor 
som utvecklas till större gropar s k ”pittingskador”. 
När dessa gropar fylls med olja så ökar trycket ännu mer & vi har en eskalerande utveckling av skadorna.
Låsblecken själva anses åxå kunna komprimeras en aning & ge upphov till ett litet glapp som med tiden ökar....
Andra faktorer som kan få katastrofala följder för B11 växellåda är startförsök genom bogsering eller 
rullning på låg växel (1:an eller backen). 
Skall man nödvändigtvis försöka rulla igång en B11 så skall 3:an eller 2:ans växel användas.

Nya växelådan befanns vara i utmärkt skick. Ingenting verkade vara särskilt slitet.
 

Snart färdigt...

Klart för provkörning.
Korta videofilmer finns att se på Youtube:
Film 1.  Film2. 


Vad kan man då lära sig av detta ?
Att det inte är första gången detta har hänt med en B11 låda.
Själv har jag genom åren bytt ut minst 5 st växellådor som havererat på liknande vis.
Denna typ av försvagning/utmattning/nötning av pinjongdrev/kronhjul är väldigt vanligt & det går 
inte att säga när ett sådant här haveri skall inträffa.
Många växellådor rullar på genom åren utan att nåt drastiskt händer.
En del lådor haverar plötsligt utan förvarning.
Man kan ta hand om sin låda & se till att den är välfylld med olja av god kvalitet.
Man kan ha en bottenplugg med magnet i som tar hand om mikroskopiska metallfragment.
Man kan vara uppmärksam på om missljud uppstår.
Eller så kör man bara på & hoppas på det bästa....det är ju trots allt gamla grejer detta.
Låter man renovera sin låda så är oftast de nyproducerade delarna av bra kvalitet men det kan bli en ganska kostsam affär.
Några skräckbilder...

Lådan här ovan ligger hemma hos mig som en visningslåda "så här funkar det"

2013-06-23 Peter Larson.

copyright: CTA Service  Sweden..