Vad är det som händer ?
Den rubriken kan innefatta vad som helst som har med vår hobby att göra.
Välkomna med bidrag om ni har lust.
En bild, en liten berättelse, nån nyhet, vad som helst.
Maila: cta@ctaservice.se
 
2011-01-27
Herbert Herbertsson på Island som jag haft kontakt med & följt hans renovering av en B11 Normale 1956 under många år 
rapporterar nu att han provstartat sin motor för första gången.

Allt gick bra förutom att en frysplugg på toppens ovansida läckte lite kylarvätska vilket åtgärdades snabbt 
genom att byta ut den felande fryspluggen.
Herbert blev så glad  när motorn gick perfekt att han ringde mig i kväll & jag fick per telefon från Island 
höra "live" hur hans välrenoverade 11D motor gick.
Sådant är glädjande att höra i vintermörkret... 
Här kan ni se alla bilderna från hans renovering
2010-12-29

"Remember the urban legend of the Portuguese Barn Find? It’s been flying 
around the world like an Internet fairy tale for almost four years"
Legend eller myt....se själva
>><<
B11 Klubben har under 2010 genom genom lite märkliga manövrer från styrelsens 
sida fått en ny webbmaster & en ny hemsida.
Det är lätt att vara webbmaster när man fått allt serverat & bara kan lägga upp det i färdiga mallar...
Men nu är det som det är & nu slipper jag lägga en massa tid på klubbens hemsida
Den gamla är nu DÖD & en ny har fötts (länk ovan)

Det är inte bara denna vinter som är hård...
Mecka B11 på vintern utomhus....jodå det går det åxå.
Lite mindre kända fakta....
Har du rätt vinge i din B15 grill ??


Info provided by Karel Beukema toe Water via Mark Gluck in New York.
Sammanställt av CTA

Vad man kan hitta i Roslagsskogarna under en hösttur med DS19 64:an.

D-modeller som nästan vuxit fast i naturen.

Dessa bilar är på väg att bli ett med naturen. Där finns fler D-modeller samt GS, GSA, 2cv,
Ami & några HY vrak...inget är till salu.
2010-10-03
Kalle var på besök igen.

Denna gång behövdes en ny tankmätare. Den gamla hade en flottörkork som inte längre ville flyta...

Nya dörrpaneler i syntetmaterial blev det åxå. De skall kläs med nytt tyg som är mer original än den bruna galon som nu sitter där.

Utbyte av ett fördelarlock där tändkablarna kom ut rakt upp gjordes åxå.
Inte så lyckat med den typen av fördelarlock där kablarna kommer rakt upp & dessutom 
med raka anslutningar på kablarna. 
Det finns tändkabelset med vinklade anslutningar.
Växelväljarstängerna sitter ju där rakt ovanför på en Sport.
En mindre justering av tändningen & sedan gick den gamla damen som ett urverk.
2010-09-21

Sport 51 kommer ångande i regnet & vill ha lite ny olja & en rundsmörjning samt 
en underhållsladdare innan det är dax att ställa undan den för vintern.
2010-08-31
En Belgiskbyggd DS21 Pallas 1967 med h-låda kommer på besök.
Bakre höger broms tog väldigt ojämt vid besiktning & nu var det panik.

Av med bakskärm & bakhjul samt bromstrumma.
Värme & oljebehandling av justeringarna för backarna gjorde att det nu gick att justera ut dem. 
Urluftning & avtvättning med bromsrengöringspray & sedan blev det full bromseffekt 
på högersidan vilket demonsterades med bromsprov i högsta läge på grusplan.

Provkörning på landsväg & en mindre krokig byväg visade att bilen gick hyfsat bra. 
Den har sina brister denna bil men den skall godkännas av bilprovningen för att sedan bli en rullande renovering.
Att få provköra en DS21-67 med h-låda var en ren njutning då det för mig var många år sedan jag fick det nöjet.
2010-08-18
En Sport 1953 kommer på besök. Denna bil renoverades 1999 & jag har egentligen 
inte sett den sedan dess.
Bilen har körts väldigt lite sedan dess (mindre än 100 mil)
Nu behöver den i alla fall en tändningsjustering. Fördelaren satt fast (?) men efter 
lite inoljning & vridande med stor polygrip så kan tändningen justeras.


Vad värre är att bilens bromsar har mycket liten effekt. 
Detta visar sig bero på att huvudbromscylindern kärvat fast, 
dvs kolven fastnar i intryckt läge & vill inte fjädra tillbaka. 
Detta åtgärdas genom att montera en ny huvudbromscylinder & efter urluftning runt om 
med ny bromsvätska blev bromsarna perfekta.
Motorn fick ny Castrol 20w/50 multigradeolja. 
Denna bil är nu SÅLD & den blev kvar i Sverige.

2010-08-01/03
En kund behöver efter ett tråkigt haveri en bra beg växellåda. 
Efter att kollat upp 2 st beg lådor hittas denna låda som var i exemplariskt bra skick. 
Växellådan inspekterades & rengjordes samt försågs med lite nya delar samt packades 
i stor kartong & skickades till kund per Bussgods.

Mer om denna växellåda HÄR

2010-07-21.
En mycket fin Normale 1950 kommer på besök på sin väg till Norge.

Bilen var till salu på Blocket & även på B11 Klubbens gamla "Köp&Sälj sida"
Den såldes till en norrman som tog flyget till Arlanda & taxi till Åkersberga & köpte bilen för att sedan köra 90 mil hem.
Dock gjorde de ett stopp hos CTA för att få lite service & nya delar

2010-07-25
Kalle Karlström på besök med sin charmiga Sport 1948 som nog egentligen är en 47:a.

Kalles Sport behövde lite service av olika slag, bl a så byttes den gamla Solex 35 FPAI förgasaren 
ut mot en begagnad Solex 32 PBIC & ett modernare luftfilter.


Förgasaren monterades m h a en adapter så att den passade på den äldre typen av insug.

Vid tidigare besök har Kalles bil även försetts med rullbälten fram




Bilen är i förvånansvärt bra skick. Här en bild tagen vid Vaxholmsmötet 2010.

Och så en interiörbild.

Dörrarna är omklädda med konstläder, sätena har överdrag men annars är det mesta original...
2010-04-14.
En B11 Sport 1954 med en trasig växellåda anländer.

Efter en del skruvande hittas felet.
Hela motorpaket lyfts ur & växellådan ersätts med en begagnad låda som trollades fram.

Ett uppsnyggart komplett motorpaket med en beg låda i bra skick monteras.

Provkörd & nästan färdig...

2010-06-13 Leveransklar...
Gamla svartvita
filmer med Tractioner 
& andra gamla 
Fräsiga Franska Fordon.
Film 
Film 
Film 
 Film
 

copyright: CTA Service  Sweden..