På väg till B11 Klubbens sommarmöte i Karlstad 2010 hände det som inte fick hända.
En bensinbrand uppstod under motorhuven & den utvecklades med rasande fart.
Elden kunde snabbt släckas med en halonsläckare som funnits i bilen i 25 år.
Bärgningsbil hem & byte till DS19 modell 1964 så var man på väg till mötet igen...
Så här såg det alltså ut 2010-05-20
Insåg att detta skulle ta tid att fixa & att det inte skulle bli mer B11 körande detta året så inget hände under lååååång tid.
Men så blev det nytt år (2011) & paniken spred sig.
Bäst att ta sig i kragen & sparka sig själv därbak...
Sagt & gjort...

Förödelsen ser värre ut än den är faktiskt. Det är sotigt & där finns en hel del brända kablar & färg.

Brandskadorna på karosseriet är främst huvarna som måste bytas ut då de slagit sig av värmen.
Framskärmar, motorsidoplåt samt en fläck på karossen kommer att behöva lackas om.

Fördelaren demonterades & tvättades samt putsades upp utvändigt.
Ny elkablar löddes in i elektronikenheten & fördelaren försågs med nytt fördelarlock & tändkablar.
Spolen var mest sotig så den tvättades bara & torkades.
Enheterna kopplades provisoriskt upp mot 6 voltbatteriet i bilen & provades & det fungerade perfekt - Hurra !

Motorrummet är nu tvättat & befriat från det mesta sotet.

Motorn tvättad & har fått lite ny färg där så behövdes...

Motorrummet har nu fått lite ny svart färg, fördelare, spole, vindrytespolarpump, 
bensinpump, bromsljuskontakt, mm är nu på plats.
Motorn har faktiskt provstartats & den gick igång direkt...se filmen på YouTube.
Nej det är den styrelse som för tillfället har makten...
Nu börjar det arta sig. Bilen kan nu i princip köras. 
Allt fungerar, en spolarburk skall monteras bara sedan är det bara lackering av huvar, mm kvar...




Huvar i bra beg skick har nu blästrats försiktigt. Färg på de stora ytorna på ovansidan lämnades kvar att slipa bort.
Huvar slår sig väldigt lätt vid blästring så det gäller att den som utför arbetet vet vad han gör....
Fortsättning följer....i april skall det köras med eller utan B11 Klubben.


Mars 2011...nu börjar det bli bråttom !
Vänster framskärm & sidoplåt är nu demonterad & lite grann förberedd inför lackering.
Försäkringsbolag & lackerare har kontaktats & allt är förberett....

Noterade att främre bromslangar som var nya för 25 år sedan inte längre kunde betraktas som helt säkra pga torrsprickor.
Så nu fick jag användning för de specialtillverkade slangar jag haft liggande lääänge, de har en omflätning av rostfritt stål.


Nu är båda framskärmarna & grillen demonterade & väntar på omlackering.

De nya Marchal Equilux extraljus som monterades förra året har nu fått amberfärgade diodlampor monterade.


Huvar & framskärmar samt vänster motorsidoplåt nu leverade till lackerare. Försäkringsbolag har gett klartecken.


Kylaren har nu varit demonterad & den tvättades både in & utvändigt med avfettningsmedel 
samt fick en ordentlig genomspolning.
Motorn fick även den en rejäl ursköljning.


Kylaren målades & återmonterades. Kylarlocket polerades. Elektrisk kylarfläkt återmonterades.


Nya kylarslangar monterades, den övre försågs med termostat.


Framvagnen tvättades av & fick lite ny färg...
Nu väntar jag på att karossdelarna skall bli lackerade..









Diodlampor kan med fördel användas som blinkers då de 
lyser intensivt, tänds snabbt & drar nästan ingen ström.


Nu är det i början av maj 2011 nästan ett år sedan branden inträffade på väg till förra årets Sommarmöte i Karlstad.
I år blir det inget åkande på Sommarmötet alls pga av "tappad lust"
Jag har åkt på alla sommarmöten i 25 år i obruten följd men nu är det slut med det !

Nu är det den 19 maj & det har inte hänt mycket, har inte haft tid, det är denna tid på året då det är som mest att göra i min branch.
Men i alla fall så blev det lite gjort ikväll.


Spolarburk typ gammal konserburk inköpt för billig penning på lågprisvaruhus fick ersätta den 
originalburk av märke "SWF" som sprack av hetten vid branden.
Lokal glasmästare borrade hål i glaslocket mot "fikapengar" (tack för det grabbar)

Stänkskydd höger sido är nu åxå på plats.
Nu behövs bara lite mer tid så skall vänster framskärm monteras.

2011-05-20. 
Nu är det exakt ett år sedan KATASTROFEN så nu är det dax...




Nåt sommrmöte blir det inte i år för BGY. 
25 st i rak följd har min B11 deltagit på B11 Klubbens Sommarmöten 
men nu har den tröttnat på sånt.















Nu skall vi se om det går att få en tid hos Bilprovningen innan månadens slut...
Men de har ju ordnat det så fint att man kan placeras i en väntelista om det inte finns nån ledig tid som passar. 
Man får då genom SMS reda på när en avbokad tid finns tillgänglig & kan omdelbart boka den genom att skicka ett svar på sms.

2011-05-23 Hela dagen gick åt till att arbeta men strax innan solen gick ner så....








Nu återstår den där lilla detaljen med besöket hos Bilprovningen men det ordnar sig nog, det är ingen panik.
Känns lite som att man förbereder sig på att åka på B11 Klubbens Sommarmöte i Varberg....
men visst ja så var det ju. 
Jag har slutat att åka på sånt.


2011-05-25. SMS från Bilprovningen kom, besikting imorgon 09:50.
Bäst att snygga till...











Nu gäller det bara att hitta en Tractionklubb som behandlar sina medlemmar med värdighet & respekt. 

 

copyright: CTA Service  Sweden..