Back to CTA Index....
 
Klicka på bilderna för att se dem i full storlek.
Renovering av B11 motor
En motor från 1949 skall här demonteras för renovering....

(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)
Flera timmar senare har motorblocket demonterats, avfettats, skrubbats, borstats.
Högtryckstvätt & varmvatten har använts. Stålborstar av olika slag har körts med maskin.
Oljekanaler gar genomspolats.

(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)
Äntligen är motorblocket inne i verkstaden.

(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)
Kamaxel, vevaxel, kamkedjekåpa har nu även tvättats noga.
Alla gängade hål har friskats upp med gängtapp.

(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)
Vevaxeln befanns vara i ganska bra skick men den måste slipas om.
Kamaxeln är i utmärkt skick & behövde bara en rejäl rengöring & polering.

(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)

Oljetråget är nu tvättat & stålbostat, några bucklor har hamrats ut, sedan har 
det målats två gånger med svart maskinlack.
(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)

Kedjedreven har avfettats & stålborstats.
Oljepumpen har demonterats i sina beståndsdelar & inspekterats.
Alla delar rengjordes noggrannt & sedan monterades den ihop igen med nya 
packningar & ny fjäder/kula till överströmmningsventilen.
Pumpen kördes sedan i oljebad med manometer & trycket justerades till ca 3 bar.



(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)
Ramlageröverfallen är nu rengjorda & kontrollerade.
Oljereturröret är modifierat (avkortat & hål borrade)
Alla delar samt M7 bultar har tvättats & stålborstats.

(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)
Detaljbild på blocket & kamaxeln med sitt kedjedrev.

(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)
Blocket har nu vänts med botten nedåt.
Fodersätena har nu rengjorts noggrannt genom skrapning & stålborstning.
Blockets insida (kylmantlar) har stålborstats från all löst sittande rost.
Allt damm blåstes bort med tryckluft.
De nya cylinderfodren kan nu monteras.

(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)
Kolvringarna är nu monterade.



Oljepumpens silpaket har nu tvättats & stålborstats.
(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)



(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)
Cylinderfodren kan nu monteras med sina tunna packningar på 0,10mm.
Fodrens uppstick över blockets yta kontrollerades med stålskala & bladmått & 
befanns ligga inom det tolererbara området 0,05 - 0,10mm.
Fodren säkrades sedan med korta M10 bultar & stora brickor.

(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)



Blocket vänds nu med botten upp & målas i en mörkt grön färg.
(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)

Kamaxel & kamaxeldrev har nu monterats.
Väntar nu på att vevaxel, svänghjul & koppling skall bli slipat & balanserat.

Renoveringsarbetet fortsätter  Här-->>

 

copyright: CTA Service  SwedenBack to index.....